advertise

هیپوگلیسمی

افرادی که از روش دارو درمانی برای کاهش قند خون استفاده می کنند (انسولین یا قرص کاهش دهنده) ممکن است که دچار افت قندخون شوند. یعنی میزان قند خون به پایین ترازحد نرمال (زیر۷۰mg/dl) می رسد.به این حالت هیپوگلیسمی (افت قندخون) گفته می شود.
هیپوگلیسمی میتواند درموارد ذیل روی دهد:
• عدم مصرف غذای کافی یا عدم مصرف میان وعده؛
• استرس و فشار روانی؛
• تاخیر در مصرف غذا؛
• فعالیت بدنی شدید وغیر طبیعی؛
• استفاده زیاد از قرص کاهش دهنده قندخون؛
• دوز بالای انسولین؛
• اسهال یااستفراغ؛
• مصرف الکل قبل از غذایامصرف بیش از اندازه الکل.
سطح قند خون ممکن است در شب افت کند. این اتفاق ممکن است بدون اینکه فرد آن را حس کند، اتفاق بیفتد. شماهمیشه باید مقداری قند، ۲تا ۳ حبه قند یا قرص گلوکز وهمچنین دستگاه تست قند خون خود را در دسترس داشته باشید تا در صورت بروز افت قند خون میزان آن را اندازه گیری نمائید.

علائم هیپوگلیسمی، درمان و پیشگیری

علائم هیپوگلیسمی بین افراد مختلف، متفاوت است. علائم اولیه معمولا شامل تعریق شدید، گرسنگی، ضعف، رنگ پریده گی، تاری دید، سرگیجه و درد و افت هوشیاری است. هیپوگلیسمی می تواند خطرناک باشد.اگرهیچ اقدام درمانی انجام نشود و یا دیر انجام شود ممکن است که شما هوشیاری خود را از دست بدهید.
در صورت وقوع هیپوگلیسمی، فورا سه تا چهار حبه قند یا چند آبنبات خورده و یا مایعات شیرین (غیر رژیمی) بنوشید. هرگونه برنامه شدید فیزیکی را متوقف کنید، رانندگی نکنید وسطح قند خون را اندازه بگیرید. بعد از پایان یافتن علائم (حدود ده دقیقه)، مقداری غذا یا موادقندی دیر جذب بخورید. سطح قند خون را در چند ساعت آینده ثبت کنید سپس با پزشک خود در این مورد تماس بگیرید تا بتوانید از وقوع مجدد آن جلوگیری کنید.
همیشه مقداری ماده قندی زود جذب مثل شربت یا چند حبه قند در کنار خود داشته باشید. همچنین پیشنهاد م یشود که علائم هیپوگلیسمی را به خانواده و دوستان خود آموزش دهید تا درهنگام نیاز بتوانند عکس العمل صحیحی داشته باشند. کارت دیابت خود را به همراه داشته باشید تا در زمان بروز افت قند خون به دستورالمل آن در زمان افت قند عمل شود.

هایپرگلایسمی

هایپرگلیسمی (قندخون بالاتراز۲۰۰mg/dl)معمولا بااین علائم همراه است:
احساس تشنگی، تکرر ادرار، احساس خستگی و بی حالی و ....
هایپرگلیسمی در بلند مدت منجر به کاهش وزن می شود. در بیشتر مواقع قند خون بالا هیچ علائم واضحی ندارد. اگر قند خون بالاتر از۱۸۰mg/dl برود، کلیه ها شروع به دفع قند ازطریق ادرار می کنند که منجر به تکرر ادرار و از دست رفتن مقادیر زیاد آب بدن می شود و در نهایت ممکن است در دراز مدت به حمله قلبی، کما و با حتی مرگ منجرشود. در صورتی که سطح قندخون شما بالا است، مقادیر فراوانی نوشیدنی بدون قند (آب وچای) بنوشید. درصورتی که سطح قند خیلی بالا است هرگونه فعالیت بدنی را متوقف کنید. مرتبا میزان قند خون را اندازه بگیرید و با پزشک خود تماس بگیرید.