advertise

لوسیکاتا

هر ظرف لوسیکاتا شامل تعداد تخم استریل شده لوسیلیا سریکاتا است که بعد از حدود ۱۲ ساعت لاروسن یک از آنها خارج می شود. هم چنین هر ظرف شامل محیط کشت جهت حفظ رطوبت لاروها می باشد. معمولا لاروهای خارج شده در زیر درب ظرف و دیواره ها درحال حرکت می باشند و خارج کردن آنها از ظرف با سرم شستشو به راحتی امکان پذیر است. تخم های لوسیلیا سریکاتا حدود ۲ میلی متر طول دارد و برنجی شکل و زرد رنگ هستند و پس از خروج لاروها پوسته شفاف آن کم کم به رنگ قهوه ای می شود. لاروهای تازه خارج شده از تخم حدود ۲ میلی متر ظول داشته و معمولا سفید رنگ هستند. لاروها آنزیم های گوارشی خود را در محیط ریخته و باعث هضم و مایع شدن بافت ها می شوند. در طول رشد لاروها دوبار پوست اندازی می کنند. در طبیعت زمانی که لاروها تغذیه خود را کامل کردند منبع غذایی را ترک کرده و در محلی مخفی تبدیل به شفیره می شوند و پس از ۱۰ تا ۲۰ روز حشرات بالغ ظاهر می شوند. مدت زمان مراحل رشد به دمای محیط وابسته است.

مکانیسم عمل:

خشی از عملکرد دبریدمان لاروهای sericata.l ناشی از آنزیم های گوارشی پروتئولیتیک است که بافت های نکروز را تبدیل به مایع می کنند و بخش دیگر آن ناشی از تاثیر قلاب های دهانی لاروها روی بافت است که باعث خراش دادن و پاره شدن بافت های مرده می شود و به آنزیم ها اجازه می دهد که به عمق بافت های نکروز نفوذ کنند.

موارد مصرف:

لوسیکاتا برای لارودرمانی و دبریدمان زخم های نکروتیک که روند بهبودی در آنها کند است و زخم های دارای بافت نرم مانند زخم های فشاری، زخم پای نروپاتیک، زخم های مزمن پا، زخم تروما که روند بهبودی در آنها متوقف شده و زخم های پس از جراحی استفاده می شود.

نگھداری و حمل و نقل:

در زمان رسیدن ظرف حاوی لارو ها باید فعال بودن لاروها بررسی شود و وجود هر مشکلی باید به تولید کننده اطلاع داده شود. بهترین زمان برای استفاده از لاروها ۲۴ ساعت بعد از دریافت نمونه است. در صورتی که درب یا خود ظرف آسیب دیده یا دچار شکستگی شده است از آن استفاده نکنید. زمانی که برای بار اول درب ظرف باز شد و لارو استفاده شد باید ظرف و محتویات آن در زباله های عفونی حذف گردد.

اخطار

وسیکاتا در طول درمان برای مدت ۲۴ ساعت یا ۳۸ ساعت ایجاد درد کند. هر جه سن لاروها بیشتر می شود درد بیمار هم افزایش می یابد و در صورتی که از داروهای ضد درد استفاده شد و درد باز هم از بین نرفت با حذف لاروها از روی زخم درد از خواهد رفت.

- در زمان استفاده از لارو بی حس کننده موضعی مانند لیدوکایین بر روی زخم استفاده نکنید. - هر ظرف لوسیکاتا در زمان آماده سازی در فضایی کاملا استریل آماده می شود ولی ممکن است در طی حمل و نقل و یا هر زمان دیگری که درب ظرف باز شود و یا درب یا خود ظرف آسیب ببینند محیط داخل ظرف غیر استریل شده و نمونه باید حذف عفونی گردد.
- در صورتی که بوی غیر معمول و بد از ظرف به مشام رسید و یا علائمی از عفونت در ظرف دیده شد ظرف حاوی لاروها را حذف به طور کامل معدوم کنید.
- ظروف حاوی لارو تنها برای یک بار مصرف در نظر گرفته شده اند و نباید آنها را برای جند بار مصرف استفاده کرد.
- در زمانی که لارو بر روی زخم وجود دارد نباید زخم به طور عمد و یا به صورت سهوی بسته شود.
- بیماران دارای تب یا تغییر در سطح هوشیاری برای وجود عفونت یا بررسی سطح آمونیوم خون باید مورد بررسی قرار گیرند. پانسمان حاوی لارو ممکن است جهت رسیدن هوا به زخم برداشته شود.
- لاروهای لوسیلیا در صورتی که مرده باشند نباید روی زخم باقی بمانند زیرا ممکن است باعث بروز حساسیت شوند و یا کانونی برای تجمع عوامل عفونی گردند.
- باید به این مود توجه کنید که لاروها ممکن است زمانی که بافت مرده روی زخم را کامل از بین بردند و یا زمانی که سیر شده باشند سعی می کنند از پانسمان فرار کنند.
- لوسیکاتا نه تنها نباید برای بیش از یک بیمار استفاده شود بلکه نباید به آنها اجازه داد از سطح میزبان خود جابجا شوند. لاروهایی که از سطح پانسمان فرار می کنند ممکن است باعث ناراحت کردن بیماران و یا کارکنان بیمارستان گردند. در صورتی که لاروهای فراری به درستی حذف نگردند ممکن است بعد از دوهفته تبدیل به شفیره و سپس حشره بالغ مگس گردند.
- در طول اولین دوره درمان با لوسیکاتا در صورتی که عفونت، درد و یا هر مشکلی برای بیمار بوجود آمد لازم است که پانسمان بیمار تا زمان تعویض به صورت روزانه بررسی گردد.
- بیمارانی که به لارو مگس و یا آگار حساسیت دارند ممکن است به لاروهای طبی که در چنین شرایطی آماده شده اند واکنش های حساسیتی نشان بدهند.
- بیمارانی که به سایر مواد به کار رفته در پانسمان حساسیت دارند نیز ممکن است درماتیت تماسی یا واکنش های ایمونولوژیک شدیدتری نشان دهند. بیماران دارای واکنش های آلرژیک شدید نباید تحت درمان با لارو قرار گیرند و در صورتی که تصمیم به استفاده از لارو جهت درمان گفته شد باید تحت مراقبت نزدیک و مکرر قرار گیرند و دسترسی آنها به مراکز درمانی به سهولت امکان پذیر باشد
- بیمارانی که دارای زخم های با عفونت بسیار شدید، خطرناک و تهدید کننده هستند نباید از لارو استفاده کنند چون باعث تداخل در مراقبت مکرر از زخم می شود و علاوه بر آن ممکن است جراحی وسایر درمان ها را به تعویق بیندازد.
- لارو درمانی جهت درمان مقدماتی برای درمان عفونت استخوان و یا تاندون بکار برده نمی شود و معمولا این موارد با آنتی بیوتیک و جراحی (با یا بدون لارو درمانی ) به عنوان درمان اصلی نیاز دارند.
- لارو درمانی نباید برای آسیب هاییکه به طور مستقیم با بیرون از بدن در ارتباط نیستند استفاده شود(مانند آبسه هایی که باز و تخلیه نشده اند). هرگز نباید زخم حاوی لارو در هیج صورتی بسته شود.
- خون ریزی خفیف در طی لارو درمانی امری شایع است و معمولا ترشحات زخم به صورت خون آبه ای از سطح آن دفع می گردد. بیمارانی که به طور طبیعی و یا دارویی دچار اختلال در انعقاد خون هستند ممکن است در طی لارو درمانی دچار خون ریزی شدید گردند و در صورت لارو درمانی برای چنین افرادی باید مراقبت شدید و نزدیکی وجود داشته باشد.
- لارو درمانی روی یا نزدیک عروق نکروتیک می تواند منجر با پارگی عروق و خطر جدی برای بیمار گردد و استفاده از لارودرمانی در این موارد منع مصرف دارد. در صورت لارو درمانی برای چنین افرادی باید مراقبت شدید و نزدیکی وجود داشته باشد.
- به لاروهای درمان گر نباید امکان دسترسی به اندام های داخلی بدن داده شود چون باعث تخریب ساختارهای عصبی، عروقی و یا بخش های داخلی می شوند.
- زخم های دارای عفونت aerugenosa Pseudomonas نباید به تنهایی با لارو درمان شوند و استفاده از ترکیبات آنتی بیوتیکی قبل و حین درمان باید انجام گیرد.
- محل زخم باید از وجود هر نوع پانسمان پاک شود و زخم با استفاده از سرم شستشو استریل تمیز گردد تا هیچ باقیماندهای از مواد پانسمان در آن وجود نداشته باشد. بعضی پسماندهای پانسمانهای سابق مانند باقی ماندن هیدروژل به سبب دارا بودن پروپیلن گلیکول، باعث جلوگیری از رشد لاروها میشود. پس از شستشوی کامل اطراف زخم را با پماد زینک اکساید بپوشانید.
- گاز استریل حاوی لارو را بر عکس روی زخم قرار دهید و با یک چسب ضد آب آن را بپوشانید. بخش مرکزی را برای خروج ترشحات و تامین اکسیژن مورد نیاز لاروها نباید مسدود کرد.
- یک گاز استریل را روی پانسمان اولیه بگذارید و با گذاشتن چسب و یا باند آن را بپوشانید. این بخش از پانسمان بهتر است هر ۴ تا ۸ ساعت یکبار تعویض گردد.
- پانسمان های انسدادی نباید استفاده شوند زیرا باعث خفگی لاروها می شود. لاروهایی که در ظرف باقی می ماند، نباید دوباره استفاده شود بلکه باید حذف شوند، زیرا ممکن است دیگر استریل نباشند.

تعویض پانسمان

برای برداشتن پانسمان لاروها با آرامی و با دقت آن را از پوست بیمار جدا کنید و با پانسمان حاوی لارو مشابه زباله عفونی رفتار کنید، آن را در دو کیسه قرار دهید و درب آن را محکم ببندید.
- طول مدت درمان و تعداد دفعات مورد نیاز لارو بستگی به اندازه زخم، نوع زخم، پاسخ بالینی بیمارو هدف درمان دارد. معمولا اکثر زخم ها بین ۱ تا ۶ مرحله لارو جهت درمان نیاز دارند.
- لاروهایی که برای درمان استفاده نشده اند نیز باید به همان روش پانسمان حذف شوند.
- مصرف تعداد بیش از حد توصیه شده برای بیمار می تواند باعث بروز عوارضی مانند بالا رفتن سطح آمونیاک خون (احتمالا به دلیل شکستن حجم بالای پروتیین) و انسفالوپاتی گردد. ممکن است بیمارانی که از لارو برای درمان استفاده می کنند دچار تب و یا تغییر درسطح هوشیاری گردند و در نهایت یرای یک همزمان نباید بیش از ۳۰۰۰ لارو استفاده گردد.
- وجود تعداد زیادی لارو در زیر پانسمان بخصوص در بیماران بدون حس می تواند باعث افزایش فشار روی سطح زخم و افزایش بافت نکروز و ایسکمی گردد درنتیجه لاروها بافت بیشتری را هضم می کنند و این باعث افزایش فشار می گردد. این مورد برای بیمارانی صحت دارد که زخم آنها در طی لارو درمانی گسترش می یابد.

توجه:

لاروهای درمانگر تنها با هدف مراقبت از بیمار و به سفارش پزشک معالج تحویل داده می شوند. فرد گیرنده مجاز به پرورش، تکثیر، فروش و یا توزیع مجدد لاروها و نوزادان آنها بدون اجازه از شرکت تولید کننده نمی باشد و لاروهایی که جهت درمان استفاده نمی شوند باید حذف شده و به آنها اجازه رشد داده نشود.
- در صورت مشاهده آلودگی و یا وجود هرگونه ایراد در بسته بندی آنها را به شرکت تولید کننده ارجاع داده و تعویض نمایید.
- در مورد لاروهایی که بیش از ۳ روز از زمان تحویل آنها گذشته است ضمانتی برای برگشت، تعویض و یا تاثیر درمانی مورد نظر وجود ندارد.
- بروز هر مشکل در زمان تحویل نمونه را به مسئول فنی شرکت اطلاع دهید.
- لاروهای لوسیکاتا در آزمایشگاه سپنتا واقع در مرکز رشد و فناوری طب سنتی و گیاهان دارویی دانشگاه ازاد اسلامی واحد اصفهان تولید می گردد.

- مسئول فنی آزاده کریمی
 - تلفن تماس ۰۹۳۰۵۲۱۰۳۱۸